Tõukeratas! Mis see on?
Tõukerattaga seostub ehk lapsepõlve mälestuspilt plekist ja puidust valmistatud sõiduvahenditest millega põlvpükstes poisikesed ringi kihutasid.
Kaasaegne, täiskasvanutele mõeldud tõukeratas (kickbike, kickscooter, footbike) ei meenuta kuigi palju neid endisaegseid sõiduvahendeid. Moderne ratas on kerge, kiire, kauni disaini ja tugeva ehitusega. See teeb temast sarmika ja keskkonnasõbraliku liikumisvahendi mis on mõeldud puhkamiseks, sportimiseks ja lihtsalt lõbutsemiseks.Samas on tõukeratas säilitanud ühe endisaegse joone – edasiliikumine toimub ikka ühe jalaga tõugates ja siis pikalt edasi veeredes.
Mis on tõukeratta eelisteks? Ta on kerge. Tal pole kuluvaid osi nagu käiguvahetid ja hammasrattad. Ta on praktiliselt hooldusvaba. Mahub igasse autosse. Kuna tal pole õliseid, määrivaid osi, siis jääb teie auto puhtaks. Tõukeratas sobib koera jooksutamiseks. Ta on tõhus ja meeleolukas treeninguvahend. Sellega sõitmine ei koorma liigeseid ja annab lihastele hea toonuse. See on sobiv ratas looduses liikujale east hoolimata. Nii asfaldil kui ka kivisel pinnasel, mudas, liivas ning lumes tuleb temaga hästi toime. Ta on väga stabiilne ja kerge jooksuga ning sobib sõitmiseks nii metsas kui ka linnas ja munakiviteedel. Esiratta mõõduks on 26´´, tagarattal 18´´, mõlemal rattal on V pidurid. Raam on alumiiniumist. Kogu ratas kaalub ainult 9 kg ja on varustatud tugijalaga, osadel neist spetsiaalne eemaldatav korv kerge varustuse kaasavõtmise jaoks.
Milline on sõidutehnika? Tõukamine on lihtne – tee pikk ja lõdvestunud tõuge jalaga. Mida kõrgemale tõstad põlve, seda pikem tõuge tuleb. Seejärel luba rattal veereda. Selleks, et koormata mõlemat jalga ühtlaselt, vaheta iga 3-10 tõuke tagant tõukejalga.
Ülesmäge sõites tõuka tihedamalt ja vaheta sagedamini tõukejalga.
Kas tõukerattamatkade puhul võib rääkida ohtudest? Ohud on libedusega seotud. Riske maandame matkajuhte treenides ja turvavarustust kasutades. Ka matkale tulijad saavad algõpetuse. Õpivad kuidas tõukeratast langustel juhtida, pidurdada, keha valitseda. Matkal maandame riski läbimõeldud teekonna, liikumiskorra ja turvavarustusega.
Turvalisus. Sõidu ajal tuleb hoida alati kahe käega juhtrauast kinni.
Mäest alla kihutades asetada mõlemad jalalabad diagonaalselt astmelauale.
Pidurdamisel tuleb lasta keha madalamale, et raskuskese alla viia.
Kanna alati kaitsekiivrit.